صادقانه با مردم

بسم‌الله الرحمن الرحیم
راهبرد جدید ترامپ در مورد برجام را در عین حال که سند دیگری برای اثبات غیرقابل اعتماد بودن این کشور می‌دانیم، باید عاملی برای تضعیف برجام نیز بدانیم.
بسیار خوب است مسئولان ما بگویند مخالفت آمریکا با برجام به ضرر آمریکاست و کشورها را نسبت به این دولت بی‌اعتماد می‌کند، ولی لازم است در کنار این سخن درست که نیمی از واقعیت است نیم دیگر این واقعیت را نیز مطرح کنند و بگویند دولت آمریکا با این اقدام خلاف خود کار را بر کشورهای امضا‌کننده سند برجام دشوار می‌کند. با اعلام این مطلب است که چهره واقعی دولت آمریکا به ویژه آمریکای ترامپ و حزب جمهوریخواه نمایان‌تر می‌شود و سایر اطراف برجام بهتر می‌توانند برای استمرار برجام تصمیم گیری کنند.
دشوار شدن کار به معنای پایان یافتن کار برجام نیست. برجام یک سند بین‌المللی است که حمایت شورای امنیت سازمان ملل را با خود دارد. بنابر این، باید علیرغم بدعهدی آمریکا، سایر اطراف با قدرت و جدیت به اجرائی کردن برجام همت بگمارند و با این کار خود نشان دهند که دولت آمریکا حرف اول و آخر را نمی‌زند و در برابر اراده بین‌المللی مجبور به تسلیم شدن و عقب نشینی است و اگر تسلیم نشود دچار خسران خواهد شد.


برای تحمیل شکست به آمریکای ترامپ، کشورهای عضو برجام یک راه دارند و ایران علاوه بر کار مشترک با آنها راه اختصاصی دیگری هم دارد.
راه مشترک را وزیر خارجه آلمان به روشنی اعلام کرده است. زیگمار گابریل گفته: «مواضع ضد برجامی آمریکا، اتحادیه اروپا را به موضعی مشترک با روسیه و چین علیه آمریکا سوق می‌دهد.»
این سخنی است که تمام اعضاء اتحادیه اروپا بر آن اتفاق نظر دارند و روسیه و چین نیز آن را تایید و از آن استقبال می‌کنند. شاید اقتضای تک روی‌های آمریکا و سلطه جوئی‌های دولتمردان واشنگتن همین بود که فردی غیرمنطقی مانند ترامپ به کاخ سفید راه پیدا کند و زمینه را برای بی‌اعتبار کردن آمریکا فراهم نماید، واقعه‌ای که هم اکنون درحال رخ دادن است. این واقعه علاوه بر آنکه به قلدری آمریکا پایان می‌دهد، اراده‌ها را برای اجرای برجام نیز استوارتر می‌کند.
راهی که ایران علاوه بر همراهی با سایر کشورهای اطراف برجام باید طی کند، وحدت کلمه‌ای ستودنی در برابر زیاده خواهی‌های آمریکاست. این روزها تمام مسئولان قوای سه گانه، صاحبنظران، فعالان سیاسی، احزاب و عموم مردم یکصدا و هماهنگ بر عزم خود برای مقابله با آمریکا و حمایت از منافع ملی کشور تاکید می‌کنند. این اراده قوی که اکنون ایران را به یک دژ تسخیرناپذیر در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا تبدیل کرده، ضامن حفاظت از منافع ملی است و اراده مشترک دیگر طرف‌های برجام را برای پیشبرد اهداف این سند بین‌المللی تقویت می‌کند.
درست است که راهبرد جدید آمریکا در قبال برجام، دشواری‌هائی برای اجرای آن پدید می‌آورد اما این اراده‌های ستودنی چه در ایران و چه در سایر طرف‌های برجام می‌تواند راه را برای مقابله با دشواری‌ها هموار کند و این سند بین‌المللی را به فرجام برساند. مسئولان ایرانی همانگونه که در مقابله با آمریکا صف واحد تشکیل داده‌اند و یکصدا هستند در بیان پیامدهای اقدام آمریکا علیه برجام نیز باید علاوه بر یکصدا بودن، با شفافیت سخن بگویند. مردم اگر از زبان مسئولان بشنوند که کارشکنی‌های آمریکا مشکلاتی را برای کشور پدید خواهد آورد، شجاعانه به صحنه خواهند آمد و برای حل این مشکلات اعلام آمادگی خواهند کرد. صادقانه با مردم سخن گفتن و شفاف برخورد کردن در تمام زمینه‌ها بهترین راه برای استفاده از مشارکت مردم در مقابله با مشکلات است.
آمریکای ترامپ اکنون مرتکب اقدامات غیرعادی زیادی می‌شود که تصمیم برای خارج شدن از یونسکو یکی از آنهاست. تاکنون گفته می‌شد ترامپ درصدد است آنچه «اوباما» ایجاد کرده است را از بین ببرد ولی ماجرای خروج از یونسکو نشان داد که ترامپ حتی به تعهدات سال‌های بسیار دور آمریکا نیز تعهدی نشان نمی‌دهد و درصدد بی‌اعتبار کردن کامل آمریکاست.
این احتمال وجود دارد که ترامپ تحت تاثیر لابی صهیونیستی به چنین تصمیمات نامعقولی می‌رسد ولی احتمال قوی‌تر این است که او درحال اجرای تصمیمات کسانی است که از شکست طرح هایشان برای تحکیم سلطه آمریکا بر خاورمیانه و کشورهای عربی خشمگین هستند و با تضعیف برجام و برخورد خصمانه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درصدد گرفتن انتقام از جمهوری اسلامی ایران هستند. ترامپ و تصمیم سازان آمریکا هرقدر بیشتر به این قبیل تصمیمات متوسل شوند، ملت ایران را متحدتر و اراده مردم ایران را قوی‌تر می‌کنند و نقش ایران در مقابله با دخالت آمریکا در منطقه قوی‌تر می‌شود.
دولت جمهوری اسلامی ایران باید از وحدت ستودنی ملت و یک دل و یک زبان بودن تمام مسئولان و مردم که این روزها مشاهده می‌شود، برای تحمیل شکست دیگری به آمریکا حداکثر استفاده را به عمل بیاورند. شرط اصلی حفظ این وحدت و تحقق این پیروزی، صادق بودن با مردم و شفاف سازی امور در تمام مراحل است.
سایر اخبار این روزنامه
تیلرسون: رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره تحریم هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود ماجراجویی بارزانی کرکوک را به جنگ نزدیک می‌کند گروهی از روانشناسان آمریکایی خواستار برکناری ترامپ شدند کشف انبار بزرگ جنگ افزارهای آمریکایی و اسراییلی داعش در سوریه دکتر ظریف: مشکل ترامپ نداشتن استراتژی است رئیس سازمان انرژی اتمی: در صورت لغو برجام اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم تیلرسون: رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره تحریم هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود تاکید نهادهای اقتصادی بین‌المللی بر تداوم همکاری‌های پسابرجامی با ایران قاضی‌زاده هاشمی در مراسم روز جهانی غذا: وزارت بهداشت درباره سلامت مردم، اهل مسامحه نیست صادقانه با مردم معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری خبر داد آیین نامه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان در دستور کار دولت معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: تنها90 دستگاه اجرایی به سامانه انتشار آزاد اطلاعات متصل شده اند در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق 1404 تصویب شد عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: شهرداری تهران با تورم شدید نیرو روبروست